čtvrtek 7. srpna 2014

Smartphone z Číny - Tengda Z2 - recenze

Jak jsem již psal v článku o nákupu smartphonu z Číny, můj starý telefon už mi pomalu ale jistě přestával vyhovovat. Po dlouhém hledání "toho pravého" po českých e-shopech a Aukru jsem se nakonec přesunul na zaběhnuté zahraniční e-shopy typu dealextreme.com, ebay.com a svou pouť zakončil na Pandawill.com, absolutně zamilovaný do octa-core smartphonu Tengda Z2, čínské napodobeniny Sony Xperia Z2, do které jsem se zamiloval už při prvních snímcích zveřejněných na internetu, jen ta cena na mě byla prostě moc... No pojdmě se podívat na tu Tengdu...


SONY Xperia Z2 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Za to taková Tengda Z2, když jsem ji kupoval (polovina Července 2014), stála na Pandawill.com v přepočtu nějakých 3400Kč a svými specifikacemi mě velmi zaujala.




Tady jsou:
Výrobce a model: Tengda Z2
Varianty: Bílá, Černá, Champagne/Gold
Síť: Dual-SIM, Dual Standby (2G: GSM 850/900/1800/1900MHz); (3G: WCDMA 850/2100MHz)
OS: Android 4.2.2 Jelly Bean
Displej: 5,0" TFT IPS, HD (1280x720p; 294ppi), kapacitní dotyk, multi-touch na 5 prstů
Procesor: MediaTek MT6592, Octa-Core (osmijádro) @ 1.7GHz, ARM,OpenGL ES 2.0
Grafický čip: Mali-450 MP4 (čtyřjádro) @ 700MHz
RAM: 2GB (od 23.4.2014 údajně dávají už jen 1GB, mě přišla 2GB verze)
ROM: 8GB
MicroSD slot: ano, do 32GB (na Pandawill.com píší 16GB, ale funguje mi v ní i 32GB karta, větší na vyzkoušení nemám, ale na YouTube jsem zaslechl informaci, že maximum je dokonce 64GB)
Baterie: 2680mAh

Výbava a funkce:
Přední fotoaparát: 13.0MPx (interpolováno z 8.0MPx) s LED bleskem a rozlišením max. 3264x2448 u fotografií a Full HD (1920x1080p@30FPS) u nahrávání videí
Zadní fotoaparát: 5.0MPx (interpolováno z 3.0MPx) 
Data: USB, Bluetooth, 3G, WAP, Wi-Fi 802.11b/g/n
GPS: ano, vestavěná
Gyroskop: ano
FM rádio: ano, se sluchátky
Podporované formáty: MP3/WAV/AMR/AWB; 3GP/MPEG4; JPEG/BMP/GIF/PNG/GIF; TXT/CHM/DOC/HTML,... 
Další funkce: Proximity senzor, OTG, Gesta, OTA updates, Tethering a přenosný hotspot a další...

Rozměry: 142 x 70 x 8.00mm / 5.59 x 2.76 x 0.31inch
Váha: 137g vč. baterie

Příslušenství: 2680mAh baterie, USB kabel, nabíječka, 3,5mm sluchátka, uživatelský manuál, folie na displej (již aplikována na telefonu), dále jsem na YouTube zjistil, že by v balení měla být ještě druhá baterie a flipové pouzdro na telefon, které v mém balení však nebylo (ani baterie ani flip-cover však nebyl psán v popisu telefonu na Pandawill.com, takže moje zásilka dle popisu prodejce kompletní byla)...




Snad jsem alespoň tak nějak vypsal to nejdůležitější. Kdyby Vás zajímalo něco dalšího, co jsem vynechal, neváhejte a kontaktujte mě.

Nejvíce mě při výběru na tomto telefonu zaujalo výkonné osmijádro od MediaTeku a 2GB RAM, což je aktuálně za tu cenu spíše nadstandard, no s 1GB už to takový zázrak ani není, ale pořád je to obstojné.

Je to u nás sice v podstatě "no name" a nějakou dobu jsem si koupi rozmýšlel, no nakonec jsem ten no name objednal a doufal, že to nebude moc velké zklamání. 

Následovalo čekání na balíček, místo kterého přišel dopis, následné zaslání potřebných dokladů mailem České poště, vyměření DPH Celním úřadem a konečně - doručení balíčku kurýrem České pošty s cenou 916Kč za DPH (21%) a poštovné.

Pozastavení nad krabičkou
Balíček byl z Pandawillu zabalen výborně, tomu se nedá vytknout nic, bublinková folie okolo celé krabičky telefonu a vnější krabice z tvrdší lepenkové krabice. Žádné zmuchlané noviny ani 1mm slabá krabička.
Za to však krabička samotného telefonu - pravděpodobně chyba matrixu - horní část je barvou trošku jiná než spodní, ale pasuje to do sebe. No ta spodní k mému telefonu asi původně nepatřila :) píše se na ní něco o čtyřjádru (resp. Quad-cre :)), žádná zmínka o dual-simu a celkově sedí skoro jen velikost displeje...
No co mě zaujalo, a docela se mi to líbí, je, že na krabičce není nikde ani zmínka o výrobci. Marně byste hledali nápis Tengda nebo něco podobného, jen na nalepeném štítku je vidět Z2. Jinak vzhled a řešení krabičky je v pořádku. Krabička je trochu větší, než je dnes v módě, ale alespoň tam člověk může nastrkat zpět příslušenství, které nebude používat, a nerozčilovat se pak hodinu nad tím, jak krabičku zavřít...

Zde jsou nějaké fotografie krabičky:
Přední strana balení - decentní ilustrační obrázek, 5.0HD a nic víc. Žádné logo, žádné zbytečnosti.
Boční strana balení. Zde je vidět, že spodní část sem dle barvy nejspíše nepatří
Spodní strana obsahuje trošku jiné informace, zřejmě k jinému telefonu :)
Barva na balení není vyplněna
Štítek z eshopu - jediné místo na balení, kde je vidět nějaké označení -  "Z2"

Mini-infarkt
Když jsem telefon z krabičky vyndal, překvapilo mě jak lehoučký při těch 5 palcích je. No zkusil jsem ho zapnout a nic...  Tak mi došlo: "jasně vždyť jsem tam nedal baterku..."   Ihned jsem vyndal obsah krabičky až na dno a polil mě studený pot - žádná baterka tu v krabičce není! Lehce v panice jsem začal otevírat zadní kryt telefonu, jestli už náhodou není v telefonu - byla, ale telefon nešel zapnout... Doufal jsem, že je jen vybitý, no po sundání celého zadního krytu jsem si všiml, o co jde. Baterie sice byla v telefonu, ale měla přelepené piny aby se nemohla v telefonu zabít úplným vybitím... O to více mě překvapilo, že tak lehoučké to je i s tou baterií, protože původně jsem myslel, že tam ještě není (ale i přesto jsem ho při vší zbrklosti zkusil zapnout :-) ).

Zpracování těla smartphonu:
Zpracování i když vypadá velmi levně, není úplně nekvalitní. Kryty jsou plastové s hliníkovými proužky po stranách, lícují perfektně a nikde nic nevrže. Zadní kryt telefonu vypadá sice ihned na první pohled, že je z hodně obyčejného plastu, ale na telefonu sedí přesně, drží jak přibitý a vůbec nevrže. Sundavat ho častěji bych se ale asi bál. Má spoustu pevných západek, které by to nemuseli vydržet a na demontáž doporučuji trsátko a objet s ním opatrně celý kryt kolem dokola.


První spuštění:
První spuštění mě nadchlo svou jednoduchou a přesto povedenou animací a rychlostí startu telefonu. Už zde je krásně vidět, že černá je na displeji opravdu pěkná, žádná šedá. Android je v podstatě čistý, upravený jen minimálně, a co mě potěšilo je, že po prvním spuštění na mě nevyjel žádný zbytečný průvodce prvním spuštěním.

Displej:
Z displeje mám celkově dobrý pocit, HD (1280x720) s 294ppi postačí a ačkoliv Full HD by bylo lepší, je spousta dražších telefonů, které mají i při úhlopříčce okolo 5" pouze qHD (960x540). Technologie by měla být TFT IPS, v nastavení displeje je navíc možnost aktivace funkce ClearMotion, která by měla vylepšovat plynulost videa.
Černá je černá, bílá je bílá, barvy vypadají dobře i při nejvyšším jasu a co mě překvapilo nejvíce, jsou pozorovací úhly - displej je velmi dobře čitelný téměř z jakéhokoliv úhlu. Barvy se při naklonění změní jen minimálně a obsah displeje zůstává čitelný.
Na displeji (resp. na dotykové ploše) je nalepena krycí folie, což také potěší, protože shánět folii přesně s tímto tvarem asi nebude nic moc). Na orientdeal.com píší dokonce o Dragon Trail skle, ale tomu moc nevěřím.

Výkon:
Výkon telefonu je díky prvnímu opravdu osmijádrovému MediaTek MT6592 procesoru velmi vysoký, čtyřjádrové MediaTeky v benchmarcích ani nepředbíhá, rovnou je s pořádným odrazem přeskočí, novějším Snapdragonům se však nemá šanci vyrovnat a je to krásný důkaz toho, že není všechno jen o počtu jader, ale především o architektuře. Frekvence jader procesoru se pohybuje dle potřeby od 748MHz do 1664MHz a nevyužitá jádra se uspávájí, takže při minimální nebo žádné aktivitě běží třeba jen jedno nebo dvě.
Grafický čip Mali-450 MP4 není sice žádné ořezávátko, ale za konkurečními grafickými čipy zaostává a telefonu jako celku na výsledném výkonu ubírá, o malém výkonu se však mluvit opravdu nedá. V Antutu benchmarku výsledek přesahuje 27000 bodů (někde jsem viděl screenshot i s 28000 bodů) a řadí se těsně pod Samsung Galaxy S4. V Quadrant Standard benchmarku získal telefon 17223 bodů, ale graf porovnání s ostatními zařízeními zde moc velkou výpovědní hodnotu nemá, ukazuje jen zařízení, které Tengda Z2 nechává daleko za sebou, ale žádné, které jsou výše to pro porovnání neukazuje...

Zde přidávám nějaké screenshoty z testů Antutu benchmark a Quadrant standard benchmark:

Antutu Benchmark

Antutu Benchmark

Quadrant Standard
Fotoaparát:
Zadní fotoaparát je 13MPx, ale ve skutečnosti je to "jen" 8MPx snímač interpolovaný na 13MPx... Fotografie mají při nastavení maximální velikosti rozlišení 3264x2448. Zadní fotoaparát má k dispozici klasický LED blesk. Fotoaparát mě lehce zklamal, ani ne tak kvalitou fotografií jako auto-focusem, který zaostřuje na průměr a nedá se to přenastavit (jsem rozmazlený z předchozího telefonu Sony Xperia S, kde byla aplikace na kameru Sony Cybershot 2, který si sám přepínal mezi režimy makro, dokumenty, krajina, portrét atd..) Takže pokud chcete zaostřit nějaký daný objekt pořádně, je třeba si klepnout.
Co je však hezké je "sledování objektu", které funguje tak, že na objektu podržíte chvíli prst, a fotoaparát na něj pak zaostřuje dokud je v dohledu a dokud to vůbec je možné zaostřit. Ale ani takto to není úplně ono a je lepší si zaostřit "sám". Což je bez tlačítka na kameru trošku otrava... Optickou stabilizaci fotoaparát nemá a vyfotit hezkou fotografii při pohybu rukou je skoro nemožné. O něco lépe je na tom fotoaparát venku na slunci, ale i tak je to jen průměr.
Nahrávání Full HD videa telefon zvládá dobře, jsou plynulá ale s FullHD to nemá nic společného, stačí o trochu méně světla a video je plné šumu a stejně jako při focení je tu problém s auto-focusem - telefonu trvá déle, než při změně scény přeostří, a pokud chceme zaostřit detailně, třeba text, je třeba si klepnout. Zajímavé je, že výsledná videa nejsou  1920x1080 ale 1920x1088, i když to je asi opravdu jen detail :)
Věřím, že být software telefonu v rámci kamery lépe odladěný, bylo by to celé úplně jinak, alespoň při tom focení.

Příklady kvality fotografií (klepnutím na fotografii ji zvětšíte):


V interiéru
V exteriéru
Makro

Přední fotoaparát je 5Mpx, ve skutečnosti jen 3MPx snímač také interpolovaný na 5MPx... Fotografie mají rozlišení 1600x1200, video pak "jen" 640x480. Obraz nevypadá špatně, na videohovory přes Skype postačí bohatě, selfies už tak kvalitní nebudou, ale i ty na tom ve srovnání s ostatními nejsou nejhůř, a navíc spousta lidí si selfies fotí asi bramborem a s tímto telefonem mezi nimi rozhodně nebudete.

Zvuk:
Ačkoliv telefon disponuje nastavitelnými funkcemi BesAudEnh pro zlepšení kvality zvuku ze sluchátka a BesLoudness pro zvýšení hlasitosti reproduktoru, kvalita zvuku moc dobrá není. Je klidně možné, že jsem pouze narazil na špatný kus, ale přijde mi, že reproduktor v mém telefonu absolutně nezvládá výšky - při nejvyšší hlasitosti a vyšších tónech začne nepříjemně rezonovat.
Sluchátko je obstojné, ale také mohlo být klidně lepší...
Moje teorie je taková, že aby telefon mohl být jen 8mm silný, vzali ve výrobě menší repráčky než se obvykle používají, a pak se z nich pokusili vydolovat co nejvíce, což se jim moc nepovedlo...
Další nepříjemnou vlastností je, že zadní kryt je úplně plochý, a otvory zvukovodu reproduktoru jsou vzadu vespod, takže když telefon položíte na záda na hladší povrch, dost si tím utlumíte hlasitost a věřím, že by to klidně mohlo vést až k přeslechnutí vyzvánějícího telefonu. Není to ale jediný telefon, který jsem měl v ruce a touto špatnou vlastností disponuje, ideální by byl vývod zvuku zespod nebo zezhora telefonu, ale taková konstrukce už by asi byla těžší na výrobu a tím pádem i dražší...

Ostatní funkce telefonu:

Signál: na několika typech telefonů jsem se setkal s jevem, kdy při použití obou sim slotů měla SIM 2 slabý signál. Zde to funguje v pořádku a obě mají maximální signál, jaký mohou mít. Důležité je vědět, že pokud máte např. jednu SIM na internet a druhou na volání, je třeba mít tu na internet v SIM1 slotu, který podporuje WCDMA 3G, protože druhý podporuje jen GSM 2G, zní to možná překvapivě, ale takto to má naprostá většina telefonů s dual sim. LTE telefon neumí, což je sice škoda, ale vzhledem k pokrytí LTE a stále se moc nezvyšujícím FUP v tom nevidím problém... Navíc za tu cenu když to člověk po roce hodí do koše, tak si může za stejnou koupit něco podobného s LTE podporou.

GPS jsem nečekaně otestoval a za pomoci mé Tengdy Z2 ujel přes 120km podle navigace v Google Maps. Navigace je přesná, signál chytá ihned a co mě překvapilo, tak telefon při navigování žere o hodně méně, než můj předchozí telefon (Sony Xperia S). Můj předchozí telefon se při připojení na nabíječce a navigování s trvale zapnutým LCD, zvukem a podsvícením na cca 2/3 pomalinku vybíjel. Spotřeboval více energie než dostal z nabíječky. Teď s Tengdou a tou samou nabíječkou, při podsvícení cca 65+%, zvukem a trvale zapnutým LCD jsem měl po asi 15 minutách nabito z 88% na 100%.

Bluetooth funguje bezchybně, ostatní zařízení vyhledá během chvíle a spárování není problém.

USB tethering a Wi-Fi tethering v pořádku, oboje běží svou maximální rychlostí, to znamená HSDPA+ v případě, že tedy to HSDPA + chytáte :)

USB a AV konektor oboje funkční a pevné, mohlo by to vydržet i nějaké to lomcování. Umístění USB kontektoru zespodu je super.

Proximity senzor (snímač vzdálenosti - snímající, zda máte telefon při volání u ucha) mě už popravdě jednou zradil. Zavolal mi kámoš, já to zvedl a od toho okamžiku zhasl a zůstal černý displej i po ukončení hovoru ze strany volajícího, nepomohlo nic, telefon nereagoval, bylo třeba vytáhnout a dát zpět baterii. Od té doby v pohodě a proximity sensor běží bez problémů... Viděl bych to spíše na softwarovou chybu, ale těžko říct. Rozhodně to bylo nepříjemné.

Nabíjení a výdrž baterie: neměřil jsem přesné časy, ale mohu s klidným svědomím říci, že telefon se na to, že má 2680mAh baterii nabíjí poměrně rychle a vydrží i poměrně dlouho nabitý. Samozřejmě, že ve chvíli, kdy si zapnete nějakou náročnější hru nebo koukáte na HD videa, tak baterie mizí rychle, ale to platí u všech smartphonů.

Závěrečné zhodnocení:
Na závěr jsem se rozhodl vypsat, co vídím u tohoto telefonu za 3 výhody a 3 nevýhody tohoto oproti ostatním konkurenčním telefonům a krátké zhodnocení výhodnosti/nevýhodnosti koupě.

Výhody telefonu:
Tenký telefon a luxusní design + za tu cenu poměrně kvalitní zpracování
Ideální úhlopříčka a rozumné rozlišení
Poměr výkon/cena...

Nevýhody telefonu:
Neexistující podpora (žádné aktualizace softwaru)
Při objednání z Číny žádná, nebo minimální záruka
Horší kvalita audio komponentů (mírně rezonující sluchátko i reproduktor)

Výhodnost/nevýhodnost koupě:
Tento závěr mi spousta lidí spíše asi bude vyvracet, nebo se mnou prostě nebude souhlasit, ale já si musím stát za tím, že pokud mohu mít Tengdu Z2 za cenu okolo 3500Kč (a při nutnosti zaplatit DPH za cca 4200Kč) , který je až na nějaké drobné (v benchmarcích) výkonově stejný jako "značkový" Samsung Galaxy S4 za 10 tisíc a více. Skočím vždy bezhlavě po Tengdě Z2. Ono přeci jen ty 4 tisíce jsou oproti 10 tisícům pro běžného člověka obrovský rozdíl, a ani FullHD amoled displej nebo "pravý" 13MPx fotoaparát to úplně tak nezachrání. A to ani nemluvím o tom, že design telefonů od Samsungu mně nijak zvlášť neoslovuje...

Samsung i9505 Galaxy S 4 16GB lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>


Zde je možno vidět cizí video recenzi (v angličtině), kde je vše podstatné i nepodstatné ukázáno, uvidíte i spouštěcí animaci a jiné: https://www.youtube.com/watch?v=UGgccaxJBbM

Pokud by Vám zdě chyběla nějaká podstatná informace, našli jste chybu, nebo byste jen potřebovali s něčím poradit, piště na: jamiskater@gmail.com

Díky

Žádné komentáře:

Okomentovat