pátek 1. srpna 2014

Jak jsem (ne)ušetřil na koupi smartphonu z Číny

Tento příspěvek doporučuji všem, co uvažují o nákupu telefonu z Číny, ale neví jak postupovat, nebo "se toho bojí"...

Jelikož můj smartphone Sony Xperia S přestává stíhat a dvou až tří sekundové čekání na otevření klávesnice při psaní sms/mailů/statusů atp. mě neuvěřitelně vytáčí (i po komplet resetu a přefllashování telefonu, stačí nainstalovat pár aplikací a je to zpět), už dělší dobu jsem se poohlížel po něčem novém, čtyř (a více) jádrovém, s uhlopříčkou minimálně 4,3" a přitom levném (s přítelkyní jsme pro ní kupovali už pomalu před rokem Gigabyte GSmart Aku A1 - 4,5" čtyřjádro, 1GB RAM za slušnou cenu dokonce i na Alze) a přesto, že se nejednalo o žádný špičkový model, překvapilo mě, jak obrovský rozdíl je ve svižnosti androidu na 2-jádru (moje Sony Xperia S = 2x1.5GHz) a 4-jádru (přítelčin Gigabyte GSmart Aku A1 = 4x1,2GHz), a teď se mi to navíc při opravách telefonů (prošlo mi rukami skoro celé portfolio telefonů a tabletů Prestigio s androidem) potvrdilo a dvoujádro s androidem bych si nekoupil ani kdyby nebylo nic jiného na výběr, to radši něco s Windows Phone...

Vzhledem k šíleným cenám vlajkových lodí smartphonů a mizerné výbavě mid a low-end modelů s neadekvátní cenou jsem už dlouho pokukoval po telefonech z Číny. Byl jsem a pořád jsem sice zamilovaný do Sony Xperia Z2, ale nemůžu si dovolit vypláznout 13+ tisíc za telefon a splátky nepřipadají v úvahu. Nejen proto, protože výrobci smartphonů se teď asi zbláznili a všichni chrlí jeden "vlajkový" model za druhým s několika-měsíčními odstupy, takže než bych ho splatil, byl by můj telefon už těžce out-of-date a akorát bych byl naštvaný z toho, kolik pěnez jsem za něj celkově dal, a co bych za ně mohl mít na konci splácení...

SONY Xperia Z2 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>


Navíc kolega z práce si poměrně nedávno telefon z Číny se značkou, o které jsem předtím nikdy nic neslyšel, objednal, přišel mu v pořádku, vypadá úžasně a vše na něm funguje jak má. Jedná se o iNew V3, no chvíli jsem uvažoval přímo o tom samém, ale spíše jsem pokukoval po octa-core (osmíjádrových) modelech.

No a tak jsem si brouzdal všude možně po českých e-shopech, a nic mě nějak extra nenadchlo, a když už ano, tak to stálo o polovinu více než na ebayi a za tu "hezkou českou" cenu to už taková hitparáda nebyla...

No začal jsem sjíždět Aukro a našel spousty zajímavých modelů, přirážka prodejců byla obvykle okolo 1500Kč (telefon, který se dá z číny objednat za nějakých 3,5 tisíce tak vyšel na aukru na 5 tisíc), jenže skoro všechno to byli prodejci, kteří Vám v podstatě nenabízí k prodeji telefon, ale službu "objednání telefonu z číny", což člověk, který zvládá angličtinu alespoň na nějaké střední úrovni, má bankovní účet a umí platit přes PayPal, zvládne levou zadní sám...

No nakonec jsem se rozhodl, že to tak udělám - že si smartphone objednám přímo z číny sám. Rozhodl jsem se pro smartphone Tengda Z2 z e-shopu Pandawill.com, nejen díky tomu, že alespoň trochu připomíná (vzhledem) mou vysněnou Xperii Z2 (no kdo by to byl při tom modelovém označení řekl :) ). Přímou "recenzi" napíšu jako článek na blogu zvlášť, teď jen v rychlosti: 5" HD, 8x1,7GHz, 2GB RAM (od 23.4.2014 údajně už jen 1GB ale mě naštěstí dorazila 2GB verze), 8GB ROM, 8MPx + led blesk (interpolováno na 13MPx) zadní a 3MPx (interpolováno na 5MPx)  přední kamera, 3G, dual-sim, gps, podpora microSD karet a OTG... To vše v době kdy jsem to objednával za 162USD, vzal jsem si k tomu za 2USD ještě iClick (kopie tlačítka Pressy do AV konektoru). Dohromady to byla při aktuálním kurzu platba ve výši 3412Kč. Free shipping (poštovné zdarma). Za příplatek se dá využít jiných přepravních společností jako je DHL, TNT nebo jiných, což může být o něco rychlejší, a navíc máte k objednávce číslo zásilky, dle kterého se dá zásilka sledovat.
Tengda Z2 White (Pandawill.com)
Objednávka probíhá klasicky jako na každém standardním eshopu, platba přes Paypal také. O tom napíši články také, třeba to někomu pomůže. No je tu však jedna - dvě komplikace. Vy sice zaplatíte e-shopu 162$ za telefon a oni ho odešlou, ale telefon ještě může projít přes celní kontrolu (dnes nejspíše prochází při letecké dopravě celní kontrolou vše?) a pokud se jedná o zboží dražší než 22€ včetně dopravy (nějakých 600Kč při kurzu 1€ = 27Kč) budete vyzvání k prokázání povahy zásilky pro výpočet DPH - zda se jedná o zásilku obchodní nebo neobchodní, tedy zda věc máte pro sebe nebo někoho např. z rodiny (neobchodní), nebo jestli budete obsah zásilky dále prodávat, nebo využívat jinak pro vaše obchodování (obchodní). A nebo jestli se jedná o dar (gift) (číňané to píší v podstatě na všechny balíčky, takže se často člověk u menších a levnějších věcí celnímu řízení zcela vyhne). V případě, že se o dar opravdu jedná, je potřeba toto tvrzení nějak reálně prokázat prohlášením obou stran (odesílatel a příjemce), jinak budete muset zaplatit DPH a CLO...
CLO se platí při ceně zásilky nad 150€ včetně dopravy (nějakých 4050Kč při kurzu 1€ = 27Kč).

Aktuální sazba DPH je nyní 21% a CLO činí 3 - 11% podle typu zboží. Přesněji je to celé popsáno zde: http://www.inchina.cz/clo-a-dph/

Já jsem tedy platil DPH 731,50Kč. Už po 12 dnech od objednávky mi přišel domu tučný dopis, že mám na poště v Praze zásilku, že čeká na celní řízení a dále spoustu papírů říkající jak mám nebo resp. mohu postupovat, aby byla zásilka uvolněna.

Dopis obsahoval: 
Oznámení o příchodu zásilky ze zahraničí (informace o zásilce a návod jak postupovat pro úvolnění zásilky) = 2 listy + 1 list jako příloha k oznámení (v této příloze jsou vysvětleny pravidla pro nejčastější důvody dovozu, co musí zásilka splňovat pro uvolnění a co za dokumenty musíme doložit)

Skeny zásilky s čitelnými informacemi napsanými na zásilce = v mém případě 3 listy, může se nejspíše lišit podle počtu stran zásilky obsahujících nějaké důležité informace

Formulář pro udělení plné moci České poště s.p. = pokud chcete, můžete České poště udělit plnou moc a oni za Vás na jejím základě uvolnění zásilky Celním úřadem zajistí. Samozřejmě za poplatek, v mém případě to po odečtení DPH, které mi vypočetl Celní úřad,  bylo asi i s poštovným 184,50Kč. Což mi přijde docela dost, obzvlášť když si člověk vezme, že z Číny do Čech to nestálo nic, a z Prahy do Kladna tolik... Jinak pokud České poště plnou moc udělit nechcete, můžete si zajít nebo poslat dokumenty na Celní úřad sami, já osobně volil cestu plné moci, protože je to přeci jen pohodlnější...

Žádost o elektronické zasílání oznámení o příchodu zásilek ze zahraničí = toto je formulář, který vyplňovat nemusíte, pokud nechcete, ale já osobně jsem to udělal. Když ho vyplníte a poště zašlete, budou Vám další dopisy zasílat nejprve e-mailem, a umožníte tak mnohem rychlejší komunikaci a odbavení Vaší zásilky. Dle toho co se na tomto formuláři píše se však nemusíte bát, že byste email nedostali, nebo přehlédli, a Vaši zásilku kvůli tomu poslali zpět - podpisem formuláře totiž mimo jiné "berete na vědomí, že přijetí elektronického avíza o příchodu zásilky ze zahraničí, je třeba vždy potvrdit kliknutím na odkaz uvedený v emailovém avízu".

Dle oznámení musíte
Specifikovat zda-li se se jedná o zboží neobchodního nebo obchodního charakteru
a dle této specifikace se dále odvíjí co vše musíte doložit
super je, že neni třeba nic lepit do obálky a letět na poštu, ale stačí skeny dokumentů, screenshoty objednávek a to celé s prohlášením můžete zaslat elektronicky na email skladu pošty, jen je třeba se přílohami vejít do 4MB, což však při skenování dokumentů a oříznutí screenshotů není problém.

Ačkoliv jsem to vše dělal poprvé, netrvalo mi to i s důkladným přečtením každé strany dopisu ani 20 minut a už jsem odesílal svůj mail s přílohami, na který mi obratem přišla automaticky generovaná odpověď, že můj email dorazil v pořádku. Ještě ten den jsem dostal odpověď: "Dobrý den, Děkujeme za Váš mail. Zaslaná dokumentace/mail bude spolu s návrhem na celní řízení o propuštění zboží do volného oběhu předložena Celnímu úřadu. V případě, že bude ještě potřeba něco doložit, bude Vás kontaktovat přímo deklarant, který bude řešit Vaši zásilku s konkrétní žádostí."

Od tohoto emailu odeslaného v pátek 25.7. už jsem žádný další mail nedostal a ve čtvrtek 31.7. u nás zazvonil pošťák a výměnou za 916Kč mi předal mou zásilku.

K zásilce byl přidělán list papíru s nadpisem Oznámení o výši celního dluhu s částkou 731,50Kč a žádný další doklad, tak snad si pošťák zbylých 184,50Kč (do 916Kč, které jsem platil) nevycucal z prstu, ale o tom silně pochybuji :).

Jelikož mi dopis dorazil v pátek dopoledne a tou dobou jsem odesílal také můj mail, předpokládám, že ten den ani o víkendu se už nikdo mou zásilkou nezabýval, tudíž dodací doba 3 pracovní dny (den dodání nepočítám), ještě docela ujde.

Celkově jsem tak na telefon čekal od zadání objednávky a platbě přes Paypal 17 dní včetně toho víkendu mezi odeslání mailu na poštu a dalším týdnem.

Čekat se ale vyplatilo, telefon je za tu cenu super a až na trošku horší kvalitu fotek než na kterou jsem zvyklý, jsem z něj velmi nadšený.

Jak moc jsem tedy (ne)ušetřil? 
Tento telefon mě stál celkem 3412Kč + 916Kč = 4328Kč a čekal jsem na něj celkem 17 dní.
Na Aukru byl v době, kdy jsem telefon objednával z Pandawillu, prodejce, který ho nabízel za nějakých 4800Kč s roční zárukou. Dodací dobu měl psanou 30 - 40 dní a psal také, že telefony před odesláním zákazníkovi testuje. Ta záruka mě lákala, ale ten cenový rozdíl v případě, že by má zásilka nebyla odchycena a zdaněna, byl pro mě atraktivnější. No nakonec jsem ušetřil cca 500Kč (což samo o sobě není moc, ale u částky mezi 4 a 5 tisíci docela i ano), ale jsem takřka bez záruky.
(Pandawill by mou případnou reklamaci určitě přijal, ale jejím řešením si nejsem úplně jistý, posílat to zpět by nebylo zrovna levné a čekací doba na vyjádření a případné vrácení pěněz nebo jiné vyrovnání ze strany prodejce, by byla určitě delší než v případě českého prodejce, který pokud si to dobře pamatuji nabízel v případě uznání reklamace rovnou vrácení kupní ceny.)

Takže závěr: 
Ušetřil jsem poměrně velkou část ceny, ale v případě komplikací, které můžou občas při koupi telefonu nastat, by ta úspora už tak znatelná nebyla a kdo ví, jestli by nějaká vůbec byla. 
Posuďte sami, jestli byste riskovali, že Vám přijde nefunkční telefon a vy budete místo užívání si nového telefonu řešit reklamaci. Já to riskl, a riskl bych klidně znovu :).

Doufám, že článek někomu pomůže s rozhodováním, zda do telefonu z Číny jít, nebo ne.

V případě, že Vám zde bude chybět nějaká informace, našli jste někde chybu, nebo budete mít k článku nějaký dotaz, určitě se ozvěte zde do komentářů nebo na můj email: jamiskater@gmail.com

Žádné komentáře:

Okomentovat